Academic Thesis

Basic information

Name Takahara Shuichi
Belonging department
Occupation name
researchmap researcher code 1000311532
researchmap agency Okayama University of Science

Title

CLIL Lesson Practice of Ion and Electromagnetic Wave in Mongolia

Bibliography Type

Joint Author

Author

Shuichi TAKAHARA, Nami SAKAMOTO

Summary

モンゴル国では学習者主体の理科教育の普及が望まれている.そこで,現地の高校生を対象として,イオンおよび電磁波に関する英語のCLIL    (Contend and Language Integrated Leaning)授業を実践し,その効果を検証した.CLILは言語教育と教科内容を統合する指導法である.理科の内容としては,仮説実験授業の授業書《イオンと食べもの》および《電子レンジと電磁波》をベースにモンゴル国で実施可能な授業プランを作成し,これを使用した.受講した生徒を対象としたアンケートおよび参観した現地の学校教員等への聞き取り調査の結果より,今回のCLIL授業がモンゴル国の生徒と教員に歓迎され,理科教育および英語教育の両面で有効であったことが示された.

Magazine(name)

日本科学教育学会研究会研究報告

Publisher

Volume

35

Number Of Pages

7

StartingPage

31

EndingPage

34

Date of Issue

2021/06

Referee

Not exist

Invited

Not exist

Language

Japanese

Thesis Type

Research papers (research meetings, symposium materials and others)

ISSN

DOI

NAID

PMID

URL

J-GLOBAL ID

arXiv ID

ORCID Put Code

DBLP ID