Academic Thesis

Basic information

Name Takahara Shuichi
Belonging department
Occupation name
researchmap researcher code 1000311532
researchmap agency Okayama University of Science

Title

CLIL Lessons Focused on Law of Conservation of Mass in Mongolia

Bibliography Type

Joint Author

Author

S. TAKAHARA,N. SAKAMOTO

Summary

モンゴル国の化学分野のカリキュラムと日本のカリキュラムを比較すると,モンゴル国では質量保存則に関する内容が日本より手薄であることがわかった.そこで,モンゴル国の中学生を対象として質量保存則に焦点を当てたCLIL 授業を行った.CLIL(Contend and Language Integrated Leaning)は教科内容と言語を統合的に学習する指導法である.理科の内容は仮説実験授業をベースに作成し,選択肢式問題で意見分布のデータを取得した.その結果,スチールウールの燃焼時の質量変化などで正答率が低かった.受講した生徒を対象としたアンケートの結果は概ね肯定的であり,本実践の有効性を確認することができた.

Magazine(name)

日本科学教育学会第49回年会論文集

Publisher

日本科学教育学会

Volume

Number Of Pages

StartingPage

729

EndingPage

732

Date of Issue

2025/09

Referee

Not exist

Invited

Not exist

Language

Japanese

Thesis Type

Research papers (research meetings, symposium materials and others)

ISSN

DOI

NAID

PMID

URL

J-GLOBAL ID

arXiv ID

ORCID Put Code

DBLP ID