論文

基本情報

氏名 木村 光宏
氏名(カナ) キムラ ミツヒロ
氏名(英語) Kimura Mitsuhiro
所属 機構 学生支援機構 グローバル教育センター
職名 講師
researchmap研究者コード R000018031
researchmap機関 岡山理科大学

題名

国際バカロレアディプロマプログラムにおける CLIL 数学授業の認知的機能分析 ―日英バイリンガルの学習過程に関する ESL 生徒の語りをもとに―

単著・共著の別

共著

著者

木村 光宏, 高橋 誠史, 横松 彩美

概要

This study explores the challenges and learning experiences of eight English learners in a bilingual CLIL
trigonometry class, part of the International Baccalaureate Diploma program in a Japanese high school.
Using the Cognitive Discourse Functions framework, students' spontaneous speech during reciprocal peer
tutoring was classified and quantitatively analyzed to examine language use patterns. Furthermore,
interviews with two participants provided insights into their self-analysis of learning English and math
simultaneously in the course. Findings indicate that while students made efforts to enhance English
intelligibility for peers, English usage declined during complex tasks.
The interviews highlighted a conscious effort in assessing and optimizing their bilingual learning approach,
illuminating the intricate balance between language acquisition and subject mastery in a bilingual
educational setting.

発表雑誌等の名称

本国際情報学会誌『国際情報研究』

出版者

20

1

開始ページ

15

終了ページ

26

発行又は発表の年月

2023/12

査読の有無

有り

招待の有無

無し

記述言語

掲載種別

ISSN

ID:DOI

ID:NAID(CiNiiのID)

ID:PMID

URL

JGlobalID

arXiv ID

ORCIDのPut Code

DBLP ID