Academic Thesis

Basic information

Name Kamita Michiko
Belonging department
Occupation name
researchmap researcher code
researchmap agency

Title

Proposal Highlighting the Significance of Regional Studies for Rebuilding Value Judgment Criteria : Design of Social Studies Lessons that Allows Children to Positively Criticize their Region

Bibliography Type

Sole Author

Author

Michiko Kamita

Summary

本研究は既存の価値判断基準を批判的に分析する教育的意義を持つ学習として地域学習を捉えなおし,その授業構成について提案するものである。「多様なローカルなもの」と既存の価値観との葛藤を前提とし,人々と地域の価値判断基準を見直し,再構成していく学習として地域学習の授業モデル― ①多様なローカルなものの可視化②多様なローカルなものの意義の発見③多様なローカルなものの課題の発見④新たな地域像の構築-を示した。開発単元「旧赤穂上水道から考える水道の未来」を事例に,グローバル化社会における地域学習の在り方を提案したことに本研究の意義がある。

Magazine(name)

Publisher

The Journal of social studies

Volume

Number Of Pages

第149号

StartingPage

21

EndingPage

33

Date of Issue

2023/11

Referee

Exist

Invited

Not exist

Language

Japanese

Thesis Type

Research papers (academic journals)

ISSN

DOI

NAID

PMID

URL

J-GLOBAL ID

arXiv ID

ORCID Put Code

DBLP ID