Academic Thesis

Basic information

Name Maekawa Yoko
Belonging department
Occupation name
researchmap researcher code R000032646
researchmap agency Okayama University of Science

Title

“Examining the Effects of Presentation-based Instruction on Japanese Engineering Students’ Attitudes towards Learning English: A Preliminary Study"

Bibliography Type

Author

Yoko Maekawa, Tomoko Yashima

Summary

Ideal L2 self, English learning motivation
理工系学生の英語学習に対する意識や動機づけを高めるアプローチとして、英語プレゼンテーション活動を中心とした技術英語授業の実践内容について紹介し、学生の英語学習に対する意識にどのような変化があったのか、Dornyeiのthe L2 motivational self systemを用いて縦断的に調査している。結果からは、1年間の授業を通して、学生の英語使用に対する不安が軽減され、英語学習への興味が強くなったこと、学生の英語力に対する自己評価が高くなったことから、プレゼンテーション活動中心の授業は、理工系学生の英語使用に対する自信を高める上で有効であると言え、将来の英語使用状況を明確に想像する上でも有用と考察している。
大学英語教育学会

Magazine(name)

JACET Kansai Journal

Publisher

Volume

Number Of Pages

14

StartingPage

17

EndingPage

28

Date of Issue

2012/03

Referee

Exist

Invited

Not exist

Language

English

Thesis Type

Research papers (academic journals)

ISSN

DOI

NAID

PMID

URL

J-GLOBAL ID

arXiv ID

ORCID Put Code

DBLP ID