Researcher Information
Teacher Basic Information
Teacher Information
Other Affiliation
Academic Background
Career
Academic Society and Social Activity
Reward
Teaching Experiences
Thesis Advising
Teacher Activity Information
Field of Research
Research Keyword
Academic Thesis
MISC
Bibliography
Conference
Works
Competitive research funds
Contributions
Patents
Other Research Achivements
Educational Improvement Achievement
On-campus Conference Management
Off-Campus Operations
Off-campus Conference Management
Social Contribution
Basic information
Name
Maekawa Yoko
Belonging department
Occupation name
researchmap researcher code
R000032646
researchmap agency
Okayama University of Science
Teacher Basic Information
Teacher Information
Full-Time Teacher
Other Affiliation
Intensive Japanese Program
教育推進機構
Global Center
Academic Background
2014/04 2015/03 関西大学 外国語教育学研究科 博士課程後期課程
2006/04 2012/09 関西大学 外国語教育学研究科 博士課程後期課程
1998/09 1999/12 Texas Tech University Graduate school, Bilingual education
1993/04 1997/03 青山学院大学 理工学部 機械工学科
Career
2015/10 2017/03 大阪大学 日韓共同理工系学部留学プログラム 留学生予備教育英語講師
2015/04 2017/03 関西大学総合情報学部 英語担当非常勤講師
2005/04 2017/03 大阪キリスト教短期大学 国際教養学科 (助教→講師→准教授)
2001/04 2011/03 青山学院大学理工学部 技術英語非常勤講師
2001/04 2005/03 大阪キリスト教短期大学 非常勤講師
Academic Society and Social Activity
2022/04/The Japan Association for Language Teaching (JALT)
Asia TEFL
全国大学英語教育学会
外国語教育メディア学会
Reward
 
Teaching Experiences
2024 人間を読みとくB 岡山理科大学
2024 基礎英語 岡山理科大学
2024 CLIL 岡山理科大学
2024 Presentation 岡山理科大学
2024 基礎英語 岡山理科大学
Show All(143 Line)
2024 Discussion 岡山理科大学
2023 基盤英語(初級) 岡山理科大学
2023 基盤英語(中級) 岡山理科大学
2023 基盤英語(中級) 岡山理科大学
2023 Presentation 岡山理科大学
2023 基盤英語(初級) 岡山理科大学
2023 CLIL 岡山理科大学
2023 Discussion 岡山理科大学
2023 基礎英語 岡山理科大学
2023 人間を読みとくB 岡山理科大学
2023 基礎英語 岡山理科大学
2023 CLIL 岡山理科大学
2023 Presentation 岡山理科大学
2023 基礎英語 岡山理科大学
2023 Discussion 岡山理科大学
2022 総合英語ⅣB 岡山理科大学
2022 総合英語ⅣB 岡山理科大学
2022 総合英語ⅣA 岡山理科大学
2022 総合英語ⅣA 岡山理科大学
2022 基盤英語(初級) 岡山理科大学
2022 基盤英語(初級) 岡山理科大学
2022 基盤英語(中級) 岡山理科大学
2022 基盤英語(中級) 岡山理科大学
2022 総合英語Ⅳ 岡山理科大学
2022 基盤英語(中級) 岡山理科大学
2022 基盤英語(初級) 岡山理科大学
2022 総合英語Ⅳ 岡山理科大学
2022 基礎英語 岡山理科大学
2022 総合英語ⅢB 岡山理科大学
2022 総合英語ⅢB 岡山理科大学
2022 総合英語ⅢA 岡山理科大学
2022 総合英語ⅢA 岡山理科大学
2022 人間を読みとくB (生物としてのヒト、人間としての人) 岡山理科大学
2022 基礎英語 岡山理科大学
2022 総合英語Ⅲ 岡山理科大学
2022 基礎英語 岡山理科大学
2022 総合英語Ⅲ 岡山理科大学
2021 総合英語ⅡB (再) 岡山理科大学
2021 総合英語ⅣB 岡山理科大学
2021 総合英語ⅡA (再) 岡山理科大学
2021 総合英語ⅣA 岡山理科大学
2021 人間を読みとくB (生物としてのヒト、人間としての人) 岡山理科大学
2021 基盤英語(準中級) 岡山理科大学
2021 総合英語Ⅱ (再) 岡山理科大学
2021 英語Ⅱ (再) 岡山理科大学
2021 基盤英語(準中級) 岡山理科大学
2021 基盤英語(初級) 岡山理科大学
2021 基盤英語(初級) 岡山理科大学
2021 総合英語Ⅳ 岡山理科大学
2021 基礎英語 岡山理科大学
2021 総合英語ⅠB (再) 岡山理科大学
2021 企業情報特論B 岡山理科大学
2021 総合英語ⅢB 岡山理科大学
2021 総合英語ⅠA (再) 岡山理科大学
2021 企業情報特論A 岡山理科大学
2021 総合英語ⅢA 岡山理科大学
2021 人間を読みとくB (生物としてのヒト、人間としての人) 岡山理科大学
2021 総合英語Ⅰ (再) 岡山理科大学
2021 企業情報特論 岡山理科大学
2021 基礎英語 岡山理科大学
2021 基礎英語 岡山理科大学
2021 総合英語Ⅲ 岡山理科大学
2020 総合英語ⅠB [E141] 岡山理科大学
2020 総合英語ⅠB [E141] 岡山理科大学
2020 総合英語ⅠB [E141] 岡山理科大学
2020 総合英語ⅢB 岡山理科大学
2020 総合英語ⅢB 岡山理科大学
2020 企業情報特論B 岡山理科大学
2020 総合英語ⅠA [E131] 岡山理科大学
2020 総合英語ⅠA [E131] 岡山理科大学
2020 総合英語ⅠA [E131] 岡山理科大学
2020 総合英語ⅢA 岡山理科大学
2020 総合英語ⅢA 岡山理科大学
2020 企業情報特論A 岡山理科大学
2020 総合英語Ⅲ 岡山理科大学
2020 企業情報特論 岡山理科大学
2020 企業情報特論(再) 岡山理科大学
2018 総合英語ⅡB 岡山理科大学
2018 総合英語ⅡB 岡山理科大学
2018 総合英語ⅣB 岡山理科大学
2018 総合英語ⅡB 岡山理科大学
2018 総合英語ⅣB 岡山理科大学
2018 総合英語ⅡA 岡山理科大学
2018 総合英語ⅡA 岡山理科大学
2018 総合英語ⅣA 岡山理科大学
2018 総合英語ⅡA 岡山理科大学
2018 総合英語ⅣA 岡山理科大学
2018 総合英語Ⅱ 岡山理科大学
2018 総合英語Ⅳ 岡山理科大学
2018 総合英語Ⅱ 岡山理科大学
2018 総合英語Ⅳ 岡山理科大学
2018 科学英語Ⅱ(再) 岡山理科大学
2018 総合英語Ⅳ 岡山理科大学
2018 科学英語Ⅱ(再) 岡山理科大学
2018 専門英語Ⅱ 岡山理科大学
2018 総合英語ⅠB 岡山理科大学
2018 総合英語ⅠB 岡山理科大学
2018 総合英語ⅢB 岡山理科大学
2018 総合英語ⅠB 岡山理科大学
2018 総合英語ⅢB 岡山理科大学
2018 総合英語ⅠA 岡山理科大学
2018 総合英語ⅠA 岡山理科大学
2018 総合英語ⅢA 岡山理科大学
2018 総合英語ⅠA 岡山理科大学
2018 総合英語ⅢA 岡山理科大学
2018 総合英語Ⅰ 岡山理科大学
2018 総合英語Ⅲ 岡山理科大学
2018 科学英語Ⅰ(再) 岡山理科大学
2018 英語Ⅰ(再) 岡山理科大学
2018 総合英語Ⅲ 岡山理科大学
2018 総合英語Ⅲ 岡山理科大学
2018 科学英語Ⅰ(再) 岡山理科大学
2018 卒業研究 岡山理科大学
2017 総合英語ⅡB 岡山理科大学
2017 総合英語ⅡB 岡山理科大学
2017 総合英語ⅡA 岡山理科大学
2017 総合英語ⅡA 岡山理科大学
2017 総合英語Ⅳ 岡山理科大学
2017 科学英語Ⅱ 岡山理科大学
2017 総合英語Ⅱ 岡山理科大学
2017 総合英語Ⅱ 岡山理科大学
2017 英語Ⅱ 岡山理科大学
2017 総合英語Ⅳ 岡山理科大学
2017 科学英語Ⅱ 岡山理科大学
2017 総合英語Ⅳ 岡山理科大学
2017 総合英語Ⅳ 岡山理科大学
2017 総合英語ⅠB 岡山理科大学
2017 総合英語ⅠB 岡山理科大学
2017 総合英語ⅠA 岡山理科大学
2017 総合英語ⅠA 岡山理科大学
2017 総合英語Ⅲ 岡山理科大学
2017 科学英語Ⅰ 岡山理科大学
2017 総合英語Ⅰ 岡山理科大学
2017 総合英語Ⅰ 岡山理科大学
2017 総合英語Ⅲ 岡山理科大学
2017 科学英語Ⅰ 岡山理科大学
2017 総合英語Ⅲ 岡山理科大学
2017 総合英語Ⅲ 岡山理科大学
Collapse The View
Thesis Advising
 
Teacher Activity Information
Field of Research
Humanities & Social Sciences/Foreign language education/ESP, English learning motivation, CLIL, active learning
Research Keyword
English learning motivation, CLIL
Academic Thesis
2022/03/Motivational tendencies and changes of students in "Basic English" classes/Yoko Maekawa, Misae Ishida, Shoji Sugiyama, Kenichi Nishikawa, Kosuke Fujiki/Joint Author
2022/03/Project-based English courses for university students in an online setting/Yoko Maekawa/Sole Author/JACET International Convention Selected Papers
2021/03/Creating an Interactive Zoom English Class for University Students During COVID-19 and Students’ Reactions/MAEKAWA, Yoko/LET Kansai Chapter Collected Papers
2021/03/How Yearlong CLIL-Based English Courses Affect University Students/Yoko Maekawa/JAAL in JACET Proceedings
2021/03/An Interactive Zoom Class Practice to Encourage Students` Participation during the COVID-19 Pandemic/Yoko Maekawa
Show All(21 Line)
2020/03/Benefits and Difficulties with CLIL Physics for University Students in Japan /Yoko Maekawa/JAAL in JACET Proceedings
2019/12/Practice of English Active Learning Lesson Satisfying Students’ Three Psychological Needs -Examining Motivational Effects- /Yoko Maekawa
2018/02/Attitudinal Tendencies towards Learning English of Students in Okayama University of Science/Yoko Maekawa
2017/03/Practice of CLIL (Content and Language Integrated Learning) Instruction to Acquire Academic Language Skills: Constructing CLIL Curriculum Based on 4Cs/Yoko Maekawa, Yuri Okunishi, Itomi Maruyama, Jane O'Hallolan, Keizo Takashima, Yoshihiro Hamaya, Kikuo Yanagi
2017/03/Classroom English Phrases for ‘English for Specific Purposes’ and CLIL Instruction/Itomi Maruyama, Jane O'Hallolan, Yoko Maekawa, Yuri Okunishi, Keizo Takashima, Yoshihiro Hamaya, Kikuo Yanagi
2015/03/Empirical studies of motivational changes of Japanese engineering students learning English /Maekawa, Yoko/博士論文
2015/03/Conceptualizing the First-year Experience as the Foundation of College Learning/Kunihiko Morishima, Yoko Maekawa
2014/12/“Motivating Engineering Students to Learn English: Constructing an effective English educational approach"/Yoko Maekawa/大阪キリスト教短期大学紀要
2012/06/“Examining the Motivational Effect of Presentation-Based Instruction on Japanese Engineering Students ? From the Viewpoints of the Ideal Self and Self-Determination Theory ?"/Yoko Maekawa, Tomoko Yashima/Language Education & Technology
2012/03/“Examining the Effects of Presentation-based Instruction on Japanese Engineering Students’ Attitudes towards Learning English: A Preliminary Study"/Yoko Maekawa, Tomoko Yashima/JACET Kansai Journal
2012/03/A Study on the Relationships between the Parents-Child Distance and the Psychological Independence of Child-Education Department Students: From the Standpoints of a Teaching Practice Trainer and a Student SUpporter/Kimiko Hayama, Keiko Omuri, Yoko Maekawa
2010/03 Relationship among motivation, psychological needs, FL WTC, and Can-Do statements of English language learning based on Self-Determination Theory: Preliminary study of non-English-major junior college students in Japan Satomi Nakahira, Tomoko Yashima, Yoko Maekawa JACET Kansai Journal
2010/03/Exploring a Possibility of Using ESP in Motivating College Students to Study English: Through a Survey of a Technical English Students/Yoko Maekawa
2009/03/A Study about States and Roles of English for Specific Purposes in Japanese Colleges/Yoko Maekawa
2008/03/Students' Motivation, Awareness, and Attitudes towards Learning English at the Beginning of College Life/Yoko Maekawa
2006/03/English Presentation Class as an Example of Computer Assisted Language Learning/Yoko Maekawa
Collapse The View
MISC
 
Bibliography
2008 プレゼンテーション詳説 林雄太郎、藤原正巳、Daniel E. Parry、前川洋子 共著 大阪キリスト教短期大学
2006/04 新しい教養への道しるべ 国際教養学科の学びⅡ 森嶋邦彦、柏木道子、林雄太郎、石黒則年、森田(池田)美芽、津村春英、塚本恵、井上央、堀内夕子、前川洋子、長谷川明子、Daniel E. Parry、河崎雷太 共著 大阪キリスト教短期大学
2005 教えてみよう子供の英語 長谷川明子、金山敬、高田悦子、Katie Foster、前川洋子、Jill Parry 共著 大阪キリスト教短期大学
Conference
2021/08/28/Practice of Project-Based English Courses for University Students through Zoom and Students’ Reactions/Yoko Maekawa/the 60th JACET Commemorative International Convention
2020/12/The Effects of a Year-Long CLIL-Based English Course for University Students /Yoko Maekawa/第3回 JAAL in JACET 学習交流集会
2019/11/CLIL Physics for University Students in Japan - Practice and Problems-/Yoko Maekawa/第2回 JAAL in JACET 学術交流集会
2018/10/Ahead in technology, behind in language skills: English teachers` experiences with Japanese science students /Jane O'Halloran、奥西 有理、前川 洋子/VietTESOL International Convention 2018
2018/03 アカデミック英語能力の習得を可能にする内容言語統合学習(CLIL)の実践 前川洋子、奥西有理 言語教育エキスポ2018
Show All(12 Line)
2015/08 『理工系学生の英語学習動機づけ変化過程』 前川 洋子 第55回外国語教育メディア学会全国研究大会
2011/08 『プレゼンテーション中心授業が理工学部学生に与える情意的影響の検証~理想の自己像とSDTの観点から~』 前川洋子、 八島智子 第51回外国語教育メディア学会全国研究大会
2009/08 『プロジェクト型授業による英語学習動機の変化:実践と研究の融合をめざして』 八島智子、前川洋子、西田理恵子、廣森友人 第49回外国語教育メディア学会全国研究大会
2007/11/Meaning and Role of ESP for Undergraduate Students/Kiyomi Okamoto, Ryo Kirimura, Yoko Maekawa/第33回JALT(全国語学教育学会)国際大会
2007/08 「技術英語」受講者の英語に対する意識と学習者の視点から見た技術英語教育及び大学英語教育の目的 前川洋子、八島智子 第47回LET (外国語教育メディア学会)全国大会
2007/06/English for Specific Purposes Using Out-put Based Instruction/Yoko Maekawa/The 5th Asia TEFL International Conference
2005/03 青山学院大学における工業技術英語への取り組み 前川洋子 日本工業英語協会主催 理工学系大学・学部・学科における「工業技術英語」導入事例発表大会
Collapse The View
Works
 
Competitive research funds
 
Contributions
 
Patents
 
Other Research Achivements
 
Educational Improvement Achievement
2020
2020
2019
2018
2017
On-campus Conference Management
 
Off-Campus Operations
2022/04/関西大学外国語教育学会/広報
Off-campus Conference Management
 
Social Contribution
2017/10 2019/02 津山まちなかカレッジにおいて、実用ビジネス英語講座を全10回担当 ビジネス英語講座講師