Researcher Information
Teacher Basic Information
Teacher Information
Other Affiliation
Academic Background
Career
Academic Society and Social Activity
Reward
Teaching Experiences
Thesis Advising
Teacher Activity Information
Field of Research
Research Keyword
Academic Thesis
MISC
Bibliography
Conference
Works
Competitive research funds
Contributions
Patents
Other Research Achivements
Educational Improvement Achievement
On-campus Conference Management
Off-Campus Operations
Off-campus Conference Management
Social Contribution
Basic information
Name
Kimura Mitsuhiro
Belonging department
Occupation name
researchmap researcher code
R000018031
researchmap agency
Okayama University of Science
Teacher Basic Information
Teacher Information
Full-Time Teacher
Other Affiliation
 
Academic Background
2021/04/Nihon University/Graduate School of Social and Cultural Studies/Japan
2008/04/2012/03/Hiroshima University/Graduate School for International Development and Cooperation/Japan
2004/04/2008/03/Hiroshima University/School of Integrated Arts and Sciences/Japan
2001/04/2004/03/Hiroshima Prefectural Hiroshima Kokutaiji High School/Japan
Career
2022/04/Okayama University of Science
2018/04/2022/03/Kanagawa Prefectural Yokohama Senior High School of International Studies
2017/04/2018/03/Tokyo Gakugei University International Secondary School
2012/04/2017/03/Kanagawa Prefectural Kawasaki High School
2009/01/2011/01/Japan International Cooperation Agency/Japan Overseas Cooperation Volunteers
Academic Society and Social Activity
2021/08 日本教育社会学会
2020/04/The International Group for the Psychology of Mathematics
2017/04/Japan Association for Research into IB Education
2012/04/Japan Academic Society of Mathematics Education
2021/04/The Japan Association for Global Competency Education
Reward
神奈川県教育委員会 令和3年度神奈川県教育委員会表彰 第2部門
2024/02/Essay award
Teaching Experiences
Global Practices/Okayama University of Science
Curriculum processes/Teaching and Learning in IB/Okayama University of Science
DP Mathematics/Okayama University of Science
OUS Study Abroad Program/Okayama University of Science
DP Field Study/Okayama University of Science
Show All(53 Line)
Introduction to Global Understanding/Okayama University of Science
Assessment and Learning in IB/Okayama University of Science
Introduction to International Baccalaureate/Okayama University of Science
IB Extended Essay/Kanagawa Prefectural Yokohama Senior High School of International Studies
Mathematics analysis and approaches (IB) HL/SL/Kanagawa Prefectural Yokohama Senior High School of International Studies
Academic Writing/Kanagawa Prefectural Yokohama Senior High School of International Studies
MYP Personal Project/Tokyo Gakugei University International Secondary School
Mathematics (IB) SL/Tokyo Gakugei University International Secondary School
国際理解・国際交流 神奈川県立川崎高等学校
2024 IB教育評価論 岡山理科大学
2024 DP教育実践研究2 岡山理科大学
2024 DP教育実践研究1 岡山理科大学
2024 DP教育実践研究1 岡山理科大学
2024 国際バカロレア概論 岡山理科大学
2024 国際バカロレア概論 岡山理科大学
2024 IB教育評価論 岡山理科大学
2024 IB教育評価論 岡山理科大学
2024 グローバル入門 岡山理科大学
2024 国際バカロレア概論 岡山理科大学
2024 DP教育実践研究2 岡山理科大学
2023 IB教育方法論 岡山理科大学
2023 IB教育課程論 岡山理科大学
2023 DP数学 岡山理科大学
2023 グローバル入門 岡山理科大学
2023 IB教育課程・方法論 岡山理科大学
2023 IB教育課程・方法論 岡山理科大学
2023 グローバル入門 岡山理科大学
2023 IB教育評価論 岡山理科大学
2023 DP教育実践研究Ⅰ 岡山理科大学
2023 国際バカロレア概論 岡山理科大学
2023 DP教育実践研究Ⅱ 岡山理科大学
2023 IB教育評価論 岡山理科大学
2023 国際バカロレア概論 岡山理科大学
2023 DP教育実践研究Ⅱ 岡山理科大学
2022 IB教育方法論 岡山理科大学
2022 IB教育課程論 岡山理科大学
2022 IB教育課程論 岡山理科大学
2022 DP数学 岡山理科大学
2022 グローバル入門 岡山理科大学
2022 IB教育課程・方法論 岡山理科大学
2022 IB教育課程・方法論 岡山理科大学
2022 グローバル入門 岡山理科大学
2022 DP教育実践研究Ⅰ 岡山理科大学
2022 国際バカロレア概論 岡山理科大学
2022 DP教育実践研究Ⅱ 岡山理科大学
2022 国際バカロレア概論 岡山理科大学
2022 DP教育実践研究Ⅰ 岡山理科大学
2022 DP教育実践研究Ⅱ 岡山理科大学
Collapse The View
Thesis Advising
 
Teacher Activity Information
Field of Research
Humanities & Social Sciences/Sociology/International Cooperation in Education
Humanities & Social Sciences/Science education/mathematics education
Humanities & Social Sciences/Sociology of education/教育改革
Humanities & Social Sciences/Education on school subjects and primary/secondary education/Mathematics Education
Research Keyword
Grobal Education
teacher education
Mathematics Education
International Baccalaureate
Academic Thesis
2024/03 国際バカロレアにおける英語による数学学習に関する考察ー関数分野に焦点を当ててー 単著 日本大学大学院総合社会情報研究科博士論文
2023/12/Analyzing Cognitive Function in CLIL: Narratives of ESL Students
in a Japanese-English Bilingual Mathematics Class of the
International Baccalaureate Diploma Program
/Joint Author
2023/09 国際バカロレアの学びと経験に関する考察 ―DP履修生は自身の成長をどのように捉えているのか― 単著 国際バカロレア教育研究
2023/09 国際バカロレア・ミドル・イヤー・プログラム(IBMYP)数学と日本の中学校数学科の確率に関する教科書分析 ― 問題の分類と探究に関わる問題に着目して ― 中和渚, 木村光宏 共著 国際バカロレア教育研究
2022/12/How Does the Focus of International Mindedness in International Baccalaureate Vary with Stages of Students’ Development
―Content Analysis of Guides in PYP, MYP and DP―
/Sole Author
Show All(22 Line)
2022/09/A Study on ESL Students’ Problem-Solving Process
of Math Word Problem in English
-Analysis of Interviews in International Baccalaureate Accredited School-
/Sole Author
2022/04/An Analysis of Problems Related to Graph Calculator Use in Textbooks of the International Baccalaureate Diploma Program: Implications for the Use of ICT in Mathematics of Japanese Senior High Schools
2022/04/
An Investigation of Critical Thinking Approaches in the International Baccalaureate Programme: Focusing on the Relationships of Pedagogical Theories and Teachers’ Narratives
/Yuya AKATSUKA , Mitsuhiro KIMURA , Mayumi KOMODA
2022/03 公立高校の教員は国際バカロレアの教育効果をどう認識しているか(日本語 DP 導入校へのフォーカス・グループ・インタビューを通して) 木村光宏
御手洗明佳 グローバル人材育成教育研究
2022/02/
Study on The Process of Stumbling of Math Word Problems in English
― Through the Learning of Quadratic Equation ―
/Mitsuhiro Kimura
2021/10/Analysis ofStudents' English Use in a Mathematics Class of The IB DP from The Linguistic Perspective/Mitsuhiro Kimura, Nagisa Nakawa
Analysis of Secondary Mathematics Textbooks and Teaching Material on Probability in Japan and in the International Baccalaureate Diploma Programme/Nagisa Nakawa
Mitsuhiro Kimura/the Journal of Research into IB Education
2021/07/
Development of Mathematical Teaching Practice to Raise Students’ Critical Thinking Skills
Involving Theory of Knowledge in International Baccalaureate
STUDY ON DIFFICULTIES OF MATH WORD PROBLEMS IN ENGLISH-INTERNATIONAL BACCALAUREATE IN JAPANESE HIGH SCHOOL/Mitsuhiro Kimura/14th International Congress on Mathematical Education
THE AD LIB MUSIC SESSION as a Metaphor FOR MATHEMATICS CLASSROOM ACTIVITIES IN THE THEORY OF OBJECTIFICATION: A PHONETIC ANALYSIS OF LAUGHTER/Yusuke Uegatani
Nagisa Nakawa
Mitsuhiro Kimura
Hiroto Fukuda
Hiroki Otani/Proceedings of 44rd Annual Meeting of the International Group for the Psychology of Mathematics Education
2021/04 日本の公立校の国際バカロレアディプロマプログラム(DP)準備段階における生徒の英語による統計学習の困難さについての考察 ―生徒のアイデンティティと統計問題の正答率に焦点を当てて― 中和渚
渡邉耕二
木村光宏 関東学院大学理工学部建築・環境学部教養学会 科学/人間
2020/03 国際バカロレアのディプロマプログラム(Diploma Programme)準備段階における高等学校1年生の三角比の学習達成度と学習上の課題 中和渚
木村光宏 関東学院大学理工学部建築・環境学部教養学会 科学/人間
2019/09/
Process and Development of Critical Thinking Skills in Mathematics Related to Theory of Knowledge
2018/03 数学的リテラシーの育成を目指す取り組み―国際バカロレア教育システムに基づく授業の実際― 新井健使
内野浩子
木村光宏
本田千春 東京学芸大学附属国際中等教育研究
2018/03/Lesson Practice of TOK mathematics in International Baccalaureate
2018/03 国際バカロレアにおける日本語DP(Diploma Programme)における数学の現状—今後の数学教育の課題を考える上での事例研究— 中和渚
木村光宏 関東学院大学理工学部建築・環境学部教養学会 科学/人間
Impact of lessons involving ethno-mathematics practices in upper-basic schools in Zambia; focus on geometry/Mitsuhiro Kimura/The center for Research and Practice of International Cooperation in Science, Mathematics and Technology Education
Collapse The View
MISC
 
Bibliography
 
Conference
2021/12/12 ESL 生徒の英語による数学文章題の問題解決ストラテジーに関する考察:二次関数領域に着目して 木村光宏 全国数学教育学会第55回研究発表会
2021/07/19/JAPANESE ESL STUDENTS’ PERFORMANCE IN ENGLISH MATH WORD PROBLEMS IN QUADRATIC EQUATION/Mitsuhiro Kimura/44th Annual Meeting of the International Group for the Psychology of Mathematics Education
2021/06/20 国際バカロレアディプロマプログラムのグラフ電卓活用に関する問題分析―日本の高等学校数学科のICTの利用に対する示唆― 木村光宏 全国数学教育学会第54回研究発表会
2021/02/28 英語による数学学習のプロセスに関する考察~修正版グラウンデッドセオリーアプローチによる分析~ 木村光宏 教育の国際化研究会2020年度第6回研究会
2020/12/19 国際バカロレア認定校における英語による数学文章題のつまずきに関する研究 木村光宏 教育の国際化研究会2020年度第5回研究会
Show All(19 Line)
2020/10/03 国際バカロレアディプロマプログラム認定校の英語による数学学習指導に関する言語的な視点からの考察 木村光宏 教育の国際化研究会2020年度第4回研究会
2020/10/03 IB の教育手法を援用した教育目標・評価の検討と批判的思考力を育成する授業実践 赤塚祐哉
菰田真由美
木村光宏 国際バカロレア教育学会 第五回大会
2020/10/03 国際バカロレア・ディプロマプログラムの教科書の確率内容の特徴:日本の教科書と比較して 中和渚
木村光宏 国際バカロレア教育学会 第五回大会
2020/10/03 国際バカロレアディプロマプログラムの英語による数学学習指導に関する言語的な視点からの考察 木村光宏 国際バカロレア教育学会 第五回大会
2020/12/19 英語による数学文章題のつまずきに関する研究 〜二次関数領域に着目して〜 木村光宏 全国数学教育学会第53回研究発表会
2019/12/14 国際バカロレア認定校のディプロマプログラム(DP)準備段階 における高校1年生の英語使用と統計の学習の現状-学習者のアイデンティティと学習達成に注目して- 木村光宏 第51回全国数学教育学会研究発表会
2019/12/19 国際バカロレア認定校のディプロマプログラム(DP)準備段階 における高校1年生の英語使用と2次関数の学習の現状 木村光宏 第51回全国数学教育学会研究発表会
2019/09/01 国際バカロレア認定校の DP 数学準備段階における第二言語の使用状況と統計の学習達成に関する考察 木村光宏 国際バカロレア教育学会第四回大会
2019/06/30 国際バカロレア認定校のディプロマプログラム(DP)準備段階 における英語使用と生徒の学習の現状―統計内容に注目した探索的調査― 木村光宏 第50回全国数学教育学会研究発表会
2018/11/17 『open-minded(心を開く人)』を養う生物授業開発研究 ~新型出生全診断を事例として~ 北翔一
木村光宏 国際バカロレア教育フォーラムIB Japan Education Forum 2018
2018/09/08 TOK数学における批判的思考力の育成に関する研究 木村光宏 国際バカロレア教育学会第三回大会
2018/01/28 国際バカロレアの『知の理論』における数学に関わる授業開発研究〜批判的思考力の育成に焦点を当てて〜 木村光宏 第47回全国数学教育学会研究発表会
Impacts of lessons in upper-basic schools in Zambia: Focusing on geometry/Mitsuhiro Kimura/12th International Congress on Mathematical Education
Application of ethno-mathematics to the curriculum of upper-basic education in Zambia: Focusing on the field of geometry/Mitsuhiro Kimura/Japan Society for Africa Educational Research
Collapse The View
Works
 
Competitive research funds
2018-04 2019-03 海外大学における国際バカロレアの認識に関する調査 公益財団法人公文国際奨学財団
Contributions
 
Patents
 
Other Research Achivements
 
Educational Improvement Achievement
 
On-campus Conference Management
 
Off-Campus Operations
 
Off-campus Conference Management
 
Social Contribution
2022/02/12 2022/02/12 文部科学省IB教育推進コンソーシアム事務局 文部科学省IB教育推進コンソーシアム地域セミナー in 東海地方 文部科学省IB教育推進コンソーシアム地域セミナー 登壇
2020/04/01 2021/03/31 筑波大学 令和 2 年度 IB の教育効果に関する調査研究事業
2019/04/01 2020/03/01 日本国際バカロレア教育学会・研究委員会 日本における国際バカロレア教育の効果に関する研究
2019/08/08 2019/08/09 全国国際教育研究協議会 第56回 全国国際教育研究大会 奈良大会 審査員
2022/11/25/2022/11/25/Kochi Prefectural Kochi Kokusai High School/Workshop on research methods for high school students
Show All(8 Line)
2022/11/15/2022/11/15/Kindai University High School/SET KINDAI IB experiential classes and workshops on teaching methods
2022/08/26/2022/08/26/Ehime University Senior High School/SDGs Youth Summit Advisor (Education)/SDGs Youth Summit Advisor (Education)
2022/02/25/2022/02/25/Nagano Nihon University High School/Thinking about future education from the International Baccalaureate
Collapse The View